Edulliset kotisivut voivat olla varsin toimivat – perusasiat kuntoon

Jos firmaasi ei löydy netistä, niin monelle asiakasehdokkaallesi sitä ei ole olemassa. Jos kotisivusi ovat huonossa hapessa, niin moni potentiaalinen asiakas poistuu paikalta, eikä välttämättä tule takaisin.

Kotisivut ovat merkittävä osa yrityksesi julkisivua eli brändiä. Heikko kotisivutoteutus saattaa tehdä hallaa liiketoiminnallesi, eikä säästetyt sataset siinä vaiheessa enää paljon auta.

Jos kotisivusi ei löydy hakukoneesta, eivät toimi mobiilissa, näyttävät tökerölle, sisältö on epämääräistä, tieto on vanhentunutta tai muuta vastaavaa, niin yrityksesi kotisivut eivät auta liiketoimintaasi parhaalla mahdollisella potentiaalilla.

Kun alat pohtimaan kotisivujen toteutusta yritykselle, niin laita perusasiat kuntoon. Kunnolliset kotisivut ei enää nykyään maksa miljoonia. Markkinointipäälliköllä, eli yrittäjällä, on kuitenkin oltava selkeä käsitys siitä miltä lopputuloksen tulisi näyttää. Edulliset kotisivut voivat olla varsin toimivat, kunhan tilanne on hallinnassa ja tiedetään mitä tehdään.

Alla muutama perusasia, jotka on hyvä huomioida yrityksen kotisivuja toteutettaessa.

1. Yrityksen logo kotisivuille

Logo on ensimmäinen asia, jonka kotisivuille tuleva vieraasi näkee. Kun yritykselläsi on siisti ja edustava logo, niin sen avulla yrityksesi on helpompi muistaa ja tunnistaa.

Logo tuo lisäksi mielikuvan ihan oikeasta yrityksestä, kunhan se näyttää jollain tavalla edustavalta. Jos yritykselläsi ei ole vielä logoa, niin viimeinen hetki hankkia sellainen on kotisivujen totetuksen yhteydessä.

2. Sisältö kuntoon kotisivuille

Sisältö on ehkä haastavin osa kotisivujen toteutusta. Se mitä sanotaan ja kenelle, on äärimmäisen tärkeää. Lisäksi kunnollinen sisältö tuo vierailijoita hakukoneista, kun sopivan kohdeasiakkaasi hakusanat natsaa sisältösi kanssa.

Hanki siis ammattiapua sisällön strategian toteuttamiseen sekä tekstien kirjoittamiseen. Tämä on pieni investointi, joka kannattaa.

3. Tee ostamisesta helppoa

Ostamisen helppoutta ei voi liikaa painottaa. Kotisivuilta tulisi käydä selväksi mitä yritys tarjoaaja kuinka tuotteita (tai palveluita) voi ostaa. Älä oleta että asiakkaasi haluaa ponnistella sen eteen, että saa ostaa palveluitasi.

Laita myös hinnat selvästi esille, niin pudotat turhat kyselijät pois tuhlaamasta aikaasi.

4. Yhteystiedot selvästi esille

Yhteyden ottaminen pitäisi olla mahdollisimman helppoa. Pidä siis huoli että yhteystietosi löytyvät kotisivuilta mahdollisimman helposti. Myös yhteydenottolomake on hyvä keksintö, kaikki ei jaksa kirjoitella sähköpostia tai soitella. Mutta muista myös vastata asiakkaillesi reippaasi!

5. Edustava ulkoasu kotisivuille

Vaikkakin sisältö, joka on markkinointiviestintää, onkin tärkein asia yrityksen kotisivuilla, niin sivuston ulkoasun tulisi silti olla edustava ja uskottava. Jos kotisivujen toteutus on hutiloiden tehty, se antaa yrityksestä hutiloivan kuvan.

Selkeys on nykypäivänä valttia, ja viestisi tulee selväksi asiakkaillesi käytetystä laitteesta riippumatta. Panosta myös laadukkaaseen kuvamateriaaliin yrityksen kotisivulla.

6. Älä säästele satasia

Kotisivujen toteutus ei enää nykyään maksa miljoonia. Yrityksen kotisivut ovat investointi, ja laadukkaalla toteutuksella ne auttavat yritystäsi rimpuilemaan markkinoilla kilpailijoidesi puristuksissa.

Kun hankit kotisivut yritykselle hintaan, joka on enemmän kuin pari sataa, niin olet oikeilla jäljillä. Tonni tai pari yrityksen kotisivuihin ei ole iso sijoitus: jos lasket sijoituksen vaikkapa kolmelle vuodelle, niin kuukausihinta jää lopulta melko pieneksi. Tuohon hintaan ei saa kummoisia mainoksia paikallislehteen.

 

Kotisivut kuntoon ja kohti parempaa bisnestä

Kotisivujen toteutus saattaa vaikuttaa haastavalle projektille, mutta pitämällä perusasiat kunnossa homma menee ihan mukavasti. Kotisivujen tulee olla investointi, jotka markkinoivat yritystäsi sekä parantavat bisnestäsi.

 

 

Vastaa